Wat is een conceptlancering?

Eigenlijk kun je stellen dat de conceptlancering het belangrijkste deel van het uiteindelijke succes (of niet) van een concept vormt. De conceptlancering is de start van het concept.

De lancering van een concept is niet alleen het concept op markt brengen. Er komt nog veel meer bij kijken,er moet interesse gewekt worden en de mensen moeten worden overtuigd van het bestaansrecht van het concept. Het concept lanceren is het presenteren van het concept naar de externe doelgroepen. (Rijkenberg noemt het: “Het op de markt brengen van een gedachtegoed” ) Het concept zo goed mogelijk presenteren is een grote succesfactor.

Om het concept te lanceren kan er gebruik gemaakt worden van een aantal manieren. Zo kun je ze bijvoorbeeld informeren over het concept of overtuigen van het concept
Het concept kan via verschillende media worden overgebracht op de mensen. Bekende middelen zijn reclames op de radio,tv of in de krant. Deze media zijn over het algemeen duur en de kosten wegen vaak niet op tegen de succesheidsfactor. Een tv reclame over een nieuwe kinderrage zend je niet `s avonds laat uit als er door het gezin niet meer gekeken word naar kinderprogramma`s.

Volgens velen is een concept pas geslaagd als de mensen er met elkaar over praten, dit wordt ook wel mond tot mond reclame genoemd. Het op tijd lanceren van een concept is hierbij doorslaggevend. De ‘’donorshow” is hiervan een prima voorbeeld. BNN wist niet alleen de gewone burgers tot een discussie te brengen, zelfs de politiek ging zich ermee bemoeien. Door de juiste timing(anderhalve week voor aanvang programma) wist BNN landelijke en zelfs wereldpubliciteit te verkrijgen.

Het slagen van het concept is dus niet afhankelijk van alleen een goed concept. Het op de markt brengen van het concept is minstens zo belangrijk. Zo kan een slecht concept nog gered worden door een goed marketing communicatie plan. Mits er maar geen onwaarheden worden beloofd aan de mensen.

Plaats een reactie