Conceptlancering [OV-Chipkaart]

29 10 2008

De OV-chipkaart is een vervoerbewijs en betaalmiddel in het openbaar vervoer in Nederland dat op 1 januari 2009 overal ingevoerd moet zijn.

De OV-chipkaart is een gezamenlijk initiatief van vijf grote openbaarvervoerbedrijven: Connexxion, GVB, HTM, NS en RET. Deze bedrijven hebben samen de joint venture ‘Trans Link Systems’ (TLS) opgericht om gezamenlijk de introductie van de OV-chipkaart vorm te geven. TLS treedt tevens op als clearinghouse (vergelijkbaar met de rol van Interpay in de bancaire wereld).

Reizigers die de OV-chipkaart in de Rotterdamse metro gebruiken krijgen t/m eind april 2007 30% korting op het gereisde bedrag.

Op 16 december 2005 werd in Rotterdam de eerste OV Chipkaart in gebruik genomen.

Het geweldige plan lijkt echt te falen. Het is de bedoeling dat de kaart landelijk ingevoerd gaat worden. Alle bus,trein en tram kaartjes zullen worden vervangen en volgens de 5 organisatie en de overheid (V&W) is het van belang dat de kaart binnen een korte tijdsbestek invoeren(2007-2009). Dit leidt echter tot problemen. Men houdt niet van veranderingen en zeker niet als deze veranderingen op korte termijn zullen plaatsvinden.

Doordat de kaart zo snel moet worden ingevoerd, wordt de informatie op een oppervlakkige manier naar de bevolking vertaald. Doordat er niet diep wordt ingegaan op de komst van de OV-chipkaart, is er onduidelijkheid ontstaan. Onduidelijkheid voor de bevolking, maar ook onduidelijkheid voor de medewerkers van de 5 organisaties.
De negatieve publiciteit die in kranten, op tv en uit persoonlijke ervaringen naar voren zijn gekomen, zorgt ervoor dat mensen zich terughoudend opstellen.

 

De kaart wordt ingevoerd om hiermee de veiligheid, snelheid en het gemak te bevorderen. Dat zijn ook meteen de punten waarop de kaart het meest blijkt te falen.
Doordat men gebruikt maakt van de OV-chipkaart, kunnen de organisaties in de gaten houden waar, wanneer en hoe laat de gebruiker van de kaart reist. De gedachte dat je continue in de gaten kan worden gehouden, schrikt mensen af. Jonge en ook oudere personen zijn gesteld op hun vrijheid en vinden het gebruik van een strippenkaart dan ook prima. Ook het feit dat de poortjes waarop de kaartjes gescand moeten worden het niet altijd doen, zit mensen dwars. Er zullen lange rijen ontstaan als het scannen bij de voorganger niet wil lukken en ze moeten wachten totdat er hulp komt. Daarnaast zorgen de poortjes voor een trechter effect, als er een ongeluk of een ramp gebeurt op een van de metroperrons. De deuren zijn van kunststof dus kunnen ook niet worden gebroken. Dit zorgt ervoor dat een zekere mate van angst ontstaat.

De makers van de OV-chipkaart hebben geen rekening gehouden met de reiziger.
Voor degene die niet vaak gebruik maken van het openbaarvervoer, maakt de OV-chipkaart het niet aantrekkelijker om meer te gaan reizen met het OV. Je zou een hele kaart moeten aanschaffen, om misschien maar 1 keer met het OV te reizen. Men ziet dat niet zo zitten en schaffen daarom helemaal geen kaart aan of besluiten met bv. de auto te gaan.

 

Doordat het er onduidelijkheid en het gevoel van angstigheid aanwezig zijn, staan mensen niet in de rij om de OV-chipkaart aan te schaffen. Dit zorgt ervoor dat de plannen, om de pas zo snel mogelijk in te voeren en men aan de pas te laten wennen, spaak loopt.

De introductie campagne van de ov-chipkaart bestaat uit 3 fase

– de introductiecampagne waar iedereen ervan op de hoogtewordt gebracht dat de OV-chipkaart eraan komt.

– in de tweede fase wordt de campagne concreter. U krijgt te horen waar in Nederland u de kaart al kunt gebruiken, wat de tarieven zijn en hoe de OV-chipkaart precies werkt.

– In de laatste fase is het tijd om reizigers te laten weten dat de strippenkaart en andere kaartjes niet meer geldig zijn.

De makers van de ov-chipkaart hebben niet bij stilgestaan dat nu pas de mensen bekend zijn met de ov-chipkaart.

Bronnen:

http://tom008.infoteur.nl/specials/mislukte-uitvindingen.html
http://www.molblog.nl/marketing/3541
http://groep2klas1cod.blogspot.com/2007/06/conceptlancering.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart
http://www.ov-chipkaart.nl/
http://www.nvreizigers.nl/2006/06/14/laat-reiziger-niet-betalen-voor-de-chipkaart/
http://www.marketingonline.nl/topofflop/case01-2003.html

Gemaakt door: Kirsten van der Velden


Acties

Information

Plaats een reactie