Concept [Hyves]

6 10 2008

Micro: Hyves.nl
Maxi: Vriendschap
Mega: Socialisering

Het grote succes van Hyves heeft er ongetwijfeld mee te maken dat je in het leven van heel veel mensen kunt kijken. Vooral bij de privé-hyves kan je schaamteloos gluren bij de vrienden van je vrienden, en zo ver doorklikken dat je wellicht uitkomt bij oude bekenden en te weten komt waar zij tegenwoordig mee bezig zijn. Als je een krabbel achterlaat op een hyve, kan iedereen dat vervolgens lezen en er weer op reageren. Zo kun je dus bezig blijven en allerlei informatie verzamelen over de bezigheden van de vrienden van je vrienden. Privé-informatie zoals telefoonnummers en mailadressen kunnen worden afgeschermd door de eigenaar en kunnen dan alleen door vrienden worden bekeken.

Iedereen kan zelf het initiatief nemen om lid te worden van een publieke hyves, zoals die van de Universiteit Utrecht. Hier worden voornamelijk meningen gepeild door middel van polls over bijvoorbeeld studentenverenigingen en de Universiteitsraad. De netwerkfunctie van Hyves wordt ook goed benut. Zo kan je informatie vinden over banen, studies en stages.

Niet alleen jongeren en studenten hebben het hyven ontdekt, ook de politiek probeert een graantje mee te pikken van het succes. Zo heeft Wouter Bos heel subtiel vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen een eigen hyve opgericht. Bert Bakker was overigens de eerste politicus met een eigen hyve, op uitnodiging van zijn dochter. Hij zegt over de online gemeenschap: “Hyves draagt bij aan de verpersoonlijking van de politiek”. Wat opvalt is dat ook grote merken een eigen hyve hebben, opgericht door eigen klanten. Hennes & Maurits is momenteel de populairste merk-hyve. Hier wordt gediscussieerd over de laatste H&M-mode, de kwaliteit van de kleding en het gemiddelde maandelijkse bedrag wat in de winkel wordt gespendeer. In het lijstje van de populairste hyves komen ook impopulaire merken voor. Denk bijvoorbeeld aan Jamba, een merk voor ringtones met op z’n zachts gezegd nogal irritante reclames met bijbehorende liedjes die dagenlang in je hoofd blijven zitten. Op deze hyve, met de flatteuze naam KutJambaDieren, kun je onder meer een discussie lezen over de inhoud van dreigbrieven aan het adres van Jamba.

Gemaakt door: Joey Wong


Acties

Information

Plaats een reactie