Trend [Fristi Xtra]

22 09 2008

Trend [Frisi Xtra]

Maatschappij: Eigenlijk is er maar weinig waar we ons zorgen over hoeven te maken. Hoewel ‘vadertje staat’ ons niet meer van de wieg tot het graf verzorgt, leiden de meeste mensen een welvarend leven. Maar we worden meer dan ooit geconfronteerd met risico’s waar we geen invloed op uit kunnen oefenen. Overal waar veel mensen zijn, staat veiligheid als eerste en als laatste op de agenda. Hoe meer informatie er beschikbaar is, hoe onduidelijker het wordt wat veilig is en wat niet, wat gezond is en wat niet, wat risicovol is en wat niet. Na de gebeurtenissen van rond de eeuwwisseling staan risico’s ook in maatschappelijke zin weer bovenaan de agenda. (bron: trendslator.nl)

De risico’s waarover gesproken wordt zijn vrij breed van gezondheid tot gebeurtenissen die invloed hadden op de eeuwwisseling. Dit houdt in dat er ook vele consumententrends zijn die voortvloeien uit deze maatschappelijketrend.

Consument: Lange tijd keken we medelijdend naar de grote hoeveelheid te dikke Amerikanen. In t-shirt en joggingbroek, maat XXL, sjokken ze in de zomer door de straten van Amsterdam, van huis uit niet gewend om verder te lopen dan van de bank naar de koelkast. Maar ‘obesitas’, extreme vormen van overgewicht, is allang geen typisch Amerikaans probleem meer. Ook in West-Europa worden mensen niet alleen steeds langer, maar ook steeds dikker. Vooral kinderen, die steeds meer tijd achter de computer doorbrengen en steeds minder vaak buitenspelen, worden het slachtoffer. (bron: trendslator.nl)

Ongezond eten en weinig bewegen. Het risico hiervan is dat overgewicht ontstaat. Zoals hiervoor aangegeven is de maatschappelijketrend dat we de risico’s willen beheersen. We willen ons losmaken van het ongezonde eten en weinig bewegen.

Markt: In Nederland groeit het aantal kinderen met overgewicht. Er wordt te weinig bewogen en te veel en te vaak ongezond gegeten. Wanneer aan kinderen wordt gevraagd hoe en of ze ‘s ochtends eten, antwoordt eenderde dat ze niet regelmatig of helemaal niet ontbijten. De belangrijkste redenen die moeders aangeven waarom hun kinderen niet ontbijten zijn: geen zin hebben, geen honger hebben of te laat opstaan. De betrokkenheid van ouders bij het ontbijtgedrag van hun kinderen is laag. Langzaamaan komen allerlei partijen in beweging tegen overgewicht: fabrikanten, overheden, scholen, reclamemakers, voorlichtingsbureaus. (bron: trendslator.nl)

Bij de consumententrend was al te zien dat overgewicht niet alleen meer in Amerika voorkomt en dit in combinatie met de behoefte om dit risico te minimaliseren zorgt ervoor dat de markt hierop inspeelt. Fabrikanten maken producten hiervoor, programma’s maken items over gezond leven en de overheid belast meer het ‘ongezonde’ leven.

Producten: De producten die inspelen op gezond leven zijn niet meer te tellen. Van ochtend drankjes tot complete maaltijden. Alles is tegenwoordig te krijgen in de supermarkt. De markt groeit nog steeds en dit zal ook de komende jaren zo blijven. Of het nu gaat om kinderen of volwassenen voor iedereen is er wat.

Gemaakt door: Mark de Keijzer


Acties

Information

Plaats een reactie