Het concept
Iedereen kent tegenwoordig de Senseo wel, het staat voor ‘het’ koffie zetten van nu. De Senseo is te vinden in ieder huishouden. Met een druk op de knop zet je een of meerdere koppen koffie met de Senseo. Het doorslaand succes van de Senseo zorgde er natuurlijk voor dat de consument al snel iets anders wilde dan alleen maar ‘normale’ koffie zetten. Er werden allerlei verschillende koffie smaken op de markt gebracht om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Maar daar blijft het niet bij het concept wordt totaal benut in zijn levensduur en tegenwoordig kun je er zelfs thee en warme chocolademelk mee zetten. Er zijn al 3 generaties geproduceerd, met nieuwste Senseo (4e generatie) kun je bepalen hoe vol je kop koffie wil hebben. Er worden ook producten omheen gecreëerd zoals de koffiemelk maker die onlangs geïntroduceerd is.
Het ontstaan van het succes
Zoals elke concept is ook de Senseo ontstaan door behoefte van de consument en de ontwikkelingen in de maatschappij. Individualisering is dan ook één van de megatrends waardoor dit concept is ontstaan (zie figuur). Door de individualisering van de samenleving en het drukke bestaan is er bij de consument behoefte aan gemak en eenvoud in het dagelijks leven, zo ook bij het koffiezetten. Als individu zit je namelijk niet te wachten op een volle pot, maar snel een lekker bakje koffie. Op deze trend heeft Philips in samenwerking met Douwe Egberts (co-branding) op ingespeeld door een uniek concept in de koffie markt te zetten, de “Senseo”. Gelanceerd in 2001, brak de Senseo de reeds verzadigde koffie markt open en met succes. In de eerste 4 jaar werden 15 miljoen Senseo’s verkocht. Het concept speelt in op de behoefte van de consumenten vanwege het gemak en de eenvoud waarmee je met dit product een kopje koffie zet binnen een minuut. Het apparaat onderscheid zich middels het gemak van koffiepads, de tijdwinst van watertoevoer onder druk, en een vrij stevige schuimlaag. We kunnen zeggen dat dit concept een succes is geworden en een innovatie op het gebied van koffiezetten.
Conclusie
Voor een demo van de Senseo: http://www.senseo.com/nl/SenseoNL/CoffeeMachines/DemoMovie/
Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Gemak en eenvoud
Microtrend: de Senseo
Bron:
http://www.senseo.com/nl/SenseoNL
http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseo
Door: Yosri El-Achheb
Plaats een reactie