Concept [Senseo]

29 09 2008

 Het concept

Iedereen kent tegenwoordig de Senseo wel, het staat voor ‘het’ koffie zetten van nu. De Senseo is te vinden in ieder huishouden. Met een druk op de knop zet je een of meerdere koppen koffie met de Senseo. Het doorslaand succes van de Senseo zorgde er natuurlijk voor dat de consument al snel iets anders wilde dan alleen maar ‘normale’ koffie zetten. Er werden allerlei verschillende koffie smaken op de markt gebracht om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Maar daar blijft het niet bij het concept wordt totaal benut in zijn levensduur en tegenwoordig kun je er zelfs thee en warme chocolademelk mee zetten. Er zijn al 3 generaties geproduceerd, met nieuwste Senseo (4e generatie) kun je bepalen hoe vol je kop koffie wil hebben. Er worden ook producten omheen gecreëerd zoals de koffiemelk maker die onlangs geïntroduceerd is.

 

 

 

Het ontstaan van het succes

Zoals elke concept is ook de Senseo ontstaan door behoefte van de consument en de ontwikkelingen in de maatschappij. Individualisering is dan ook één van de megatrends waardoor dit concept is ontstaan (zie figuur). Door de individualisering van de samenleving en het drukke bestaan is er bij de consument behoefte aan gemak en eenvoud in het dagelijks leven,  zo ook bij het koffiezetten. Als individu zit je namelijk niet te wachten op een volle pot, maar snel een lekker bakje koffie. Op deze trend heeft Philips in samenwerking met Douwe Egberts (co-branding) op ingespeeld door een uniek concept in de koffie markt te zetten, de “Senseo”. Gelanceerd in 2001, brak de Senseo de reeds verzadigde koffie markt open en met succes. In de eerste 4 jaar werden 15 miljoen Senseo’s verkocht. Het concept speelt in op de behoefte van de consumenten vanwege het gemak en de eenvoud waarmee je met dit product een kopje koffie zet binnen een minuut. Het apparaat onderscheid zich middels het gemak van koffiepads, de tijdwinst van watertoevoer onder druk, en een vrij stevige schuimlaag. We kunnen zeggen dat dit concept een succes is geworden en een innovatie op het gebied van koffiezetten.

 

 

Conclusie

Het zetten van een kopje koffie is nog nooit zo makkelijk geweest als met de Senseo van Douwe Egberts en Philips. Doordat je tegenwoordig nu ook thee en chocomel kunt zetten met het Senseo apparaat is de Senseo helemaal niet meer weg te denken ons leven. Eerder had je warme melk nodig voor chocomel, een waterkoker nodig voor thee, en een koffiezetapparaat voor koffie. Dit is vanaf nu verleden tijd doordat we dit alles met één apparaat kunnen zetten.Het allergrootste voordeel van het Senseo apparaat is nog wel de snelheid waarmee je een bakje koffie, thee of chocomel zet. Eerder moest je hier meer dan vijf minuten voor uittrekken en nu is dit alles in één minuut geklaard. Wat mij betreft is de Senseo dus een apparaat wat nog jaren mee mag gaan.

Voor een demo van de Senseo: http://www.senseo.com/nl/SenseoNL/CoffeeMachines/DemoMovie/

 

Megatrend: Individualisering

Maxitrend: Gemak en eenvoud

Microtrend: de Senseo

Bron:

http://www.senseo.com/nl/SenseoNL

http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseo

 

Door: Yosri El-Achheb


Acties

Information

Plaats een reactie