Trend [Nivea for Men]

22 09 2008
.
.
Maatschappij:Er is een toenemende invloed van typisch vrouwelijke waarden op het leven van vrouwen èn mannen. De tendens naar feminisering, waarbij het gaat om waarden als zorg en aandacht, vertrouwen en verantwoordelijkheid, doet de maatschappij volkomen veranderen. In het huidige decennium vindt weer een verschuiving naar verharding en verzakelijking plaats. Maar op de achtergrond is de invloed van deze megatrend nog steeds groot. Waar aan de buitenkant verharding de norm is, zijn binnenshuis en onderhuids zachte waarden belangrijk. De enige manier om de verharding te bestrijden is door welzijn voor welvaart te plaatsen en kwaliteit voor kwantiteit. (bron: trendslator.nl)

Een trend die eigenlijk tegenstrijdig is. Enerzijds wordt er gesproken over de verharding van de samenleving en de verharding van de norm. Anderzijds wordt er gesproken over de waarde als zorg en aandacht die de maatschappij doen veranderen. De samenleving is dus aan het verharden en verzakelijken maar er is toch veel aandacht voor zorg, vertrouwen en verantwoordelijkheid. Een consumenten(trend/behoefte) die hieruit voortkomt is de volgende.

Consument: De jaren nu dreigen de jaren van de man te worden, harder, zakelijker. Maar het zijn typisch vrouwelijke gebieden waar de aandacht naar uitgaat: veiligheid op straat, zorg voor elkaar, kwalitatief onderwijs. Anders dan in de jaren negentig ligt de nadruk nu niet op het veroveren van de wereld en op ongebreidelde expansie maar op de veiligheid en de overzichtelijkheid van de eigen omgeving. Ondertussen begint de traditionele indeling in wat typisch vrouwelijk en wat typisch mannelijk is, achterhaald te raken. Maar hoe kleiner de verschillen worden, hoe groter de aandacht ervoor. (bron: trendslator.nl)

De traditionele verdeling van wat mannelijk is en wat vrouwelijk is verdwijnt. In de praktijk zal dit inhouden dat het onderstaande filmpje in de toekomst zal verdwijnen. Typisch mannen en typisch vrouwen taken verdwijnen. Doordat deze verandering zullen markten ook veranderen. Immers typische mannen en vrouwen producten zullen grotendeels verdwijnen.

Markt:Mannen krijgen steeds meer interesse in cosmetica. Dat is een hoopvolle troost voor de branche, die met een minieme groei geconfronteerd wordt. Het groeiend aandeel van de mannen-cosmetica is in grote mate te danken aan het succes van de metroseksueel. (bron: Nederlandse Cosmetica Vereniging)

De markt voor cosmetica voor mannen is dus groeiende. Dit sluit aan de op de trend dat producten die typisch voor mannen en vrouwen zijn verdwijnen. Cosmetica zoals crème en andere verzorgingsproducten waren eerst alleen voor vrouwen. Tegenwoordig is er een grote vraag naar cosmetica producten voor mannen.

Product: Er zijn tegenwoordig tal van cosmetica producten voor mannen. Van creme voor het gezicht tot bodylotion met een geurtje. De verwachting is dat deze ‘trend’ zich de komende jaren zal door zetten. De marktgroei jaarlijks met 20-30%, een enorme groei!

Nivea commercial

Gemaakt door: Mark de Keijzer


Acties

Information

Plaats een reactie