Conceptlancering [BoB]

29 10 2008

“Bob jij of Bob ik?” is de titel van de reeds bekende Nederlandse campagne tegen het rijden onder invloed. De Campagne is een initiatief van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de gezamenlijke importeurs en producenten van bier, wijn en gedistilleerde dranken besloten samen in december 2001 de campagne in Nederland te starten. De Bob (Bewust Onbeschonken Bestuurder) is een persoon die geen alcohol drinkt en zijn vrienden veilig thuis afzet na een avond uit.

De oorsprong van de campagne komt uit België, waar men de “Bob” al introduceerde in 1995. Het idee komt van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in samenwerking met de Arnoldus Groep van de Belgische Brouwersfederatie. Minstens één maal per jaar werd de campagne herhaald, het begrip Bob is na verloop van tijd bij bijna alle Belgen bekend geworden. Sinds 2001 gingen andere landen van de EU de campagne overnemen met steun van de Europese Commissie. Dit vanwege het enorme succes van de campagne in België en de terugloop van ongelukken. Frankrijk, Griekenland en Nederland begonnen in 2001, een jaar later kwamen daarbij Denemarken, Spanje en Portugal, in 2003 nog het Verenigd Koninkrijk, in 2007 in Duitsland.

De campagne bestaat onder andere uit attentieborden langs de snelwegen, commercials op radio en tv en Bob-pakketten voor onder andere horeca en lokale en regionale overheden. Daarnaast kreeg je een bob-sleutelhanger als je werd aangehouden door de politie om te blazen. De Bob-sleutelhangers staat symbool voor de campagne. Daarnaast werd het concept nog verder uitgewerkt vanwege het succes. Zo kreeg je o.a. de sportbob, die mensen bewust maakt dat je na een wedstrijd voetballen moet letten op je drink gedrag in de kantine. In 2006 heeft de Bob-campagne een vervolg gekregen onder de naam “Je bent top, Bob”.

Tegenwoordig is de naam ‘Bob’ bekend onder vrijwel iedereen. Onderzoek toont aan dat meer dan 95% van de Nederlanders de naam Bob kent en weet waar het voor staat. Vier van de vijf rijbewijsbezitters is al eens een Bob geweest. Ook is de naam Bob opgenomen in het woordenboek. Hieruit blijkt dat de conceptlancering een overweldigend succes is geworden.

 

Gemaakt door: Yosri el Achheb

Bronnen:

http://www.regering.nl/actueel/nieuwsarchief/2002/10October/29/42_10907.jsp

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bob-campagne

 


Acties

Information

Plaats een reactie